دستورالعمل توسعه سنواتی هنرستان های فنی و حرفه ای ، کاردانش و کشاورزی در سال تحصیلی 1404-1403

دستورالعمل
رشته های فنی و حرفه ای

بسمه تعالی

دستورالعمل توسعه سنواتی هنرستان های فنی و حرفه ای ، کاردانش و کشاورزی در سال تحصیلی 1404-1403

 

کلیات :

یکی از شاخص های مهم در جوامع دستیابی به میزان اشتغال مولد و تأثیر آن بر اقتصاد کشورهاست ، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در این راستا می تواند جزو موثرترین راه های افزایش بهره وری ، افزایش درآمد سرانه خانواده ها از طریق کسب مهارت ، ایجاد و راه اندازی مشاغل یا اشتغال در کارگاه ها و کارخانجات و همچنین توسعه کارآفرینی باشد.

به همین منظور اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران انتظار دارد، ادارات و مناطق تابعه با تشکیل جلسه با حضور رئیس اداره / مدیر منطقه ، معاونین، کارشناس مسئولان فنی حرفه ای و کاردانش ، دوره دوم متوسطه نظری ، مشارکتهای مردمی ، گروه های آموزشی دوره دوم متوسطه و مدیران هنرستان ها ، طی جمع آوری اطلاعات از هنرستان ها و بررسی وضعیت موجود از لحاظ نیروی متخصص ، فضا و تجهیزات کارگاهی، نسبت به تحقق اهداف تعریف شده اقدام لازم را به عمل آورده و سهم به سزایی در افزایش میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان و گرایش به سمت رشته های فنی و مهارتی داشته باشند .

 

انتظارات:

  • تحقق سهم تعیین شده هنرجویان پایه دهم فنی و حرفه ای و کاردانش از کل دانش آموزان متوسطه نظری بر اساس مفاد تفاهم نامه توسعه متوازن
  • تحقق سهم تعیین شده هنرجویان پایه دهم فنی و حرفه ای و کاردانش از مجموع دانش آموزان پایه نهم دوره ی اول متوسطه .
  • برنامه ریزی جهت جذب درصدی از هنرجویان براساس ظرفیت های موجود در مدارس غیردولتی فنی و حرفه ای و کاردانش
  • بازدید هنرستان های دارای رشته های خاص جهت درخواست استمرار رشته های مذکور و تایید امکانات آن رشته از نظر نیروی انسانی ، فضا و تجهیزات
  • بازدید هنرستان های غیر دولتی در جهت تایید برگزاری کیفیت آموزش های عملی و مهارتی برای استمرار یا ایجاد رشته محل جدید ( با در نظر گرفتن ظرفیت مجوز نوسازی، بکارگیری نیروی متخصص، فضا و تجهیزات متناسب)

 

 

شیوه اجرایی:

  • بررسی و برنامه ریزی در رشته های متوقف شده در سال تحصیلی جاری و سنوات قبل که دارای تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز هستند و راه اندازی مجدد و یا انتقال تجهیزات طبق ضوابط .
  • برنامه ریزی جهت جذب هنرجو در رشته هایی که در سال تحصیلی گذشته حد نصاب تراکم استاندارد دانش آموزی را به دست نیاورده و فعال سازی مجدد آنها براساس مفاد مندرج در چارچوب برنامه توسعه سنواتی و سازماندهی عوامل آموزشی وزارت متبوع در سال تحصیلی 1404-1403و با تأکید بر حفظ رشته های خاص در استان .
  • تراکم دانش آموزان در کارگاهها‌ی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس مفاد مندرج در چارچوب برنامه توسعه سنواتی و سازماندهی عوامل آموزشی اداره کل در سال تحصیلی1404-1403می باشد.
  • تشویق و ترغیب موسسین و سرمایه گذاران برای تأسیس هنرستان های غیردولتی
  • راه اندازی رشته های جدید یا ادامه فعالیت رشته ها در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش برابر مصوبات شورای عالی و دستورالعمل های صادره از وزارت متبوع.
  • برای ایجاد رشته های با سطح مجوز ستادی علاوه بر تکمیل فرم اکسل، درخواست مورد نظر به همراه مستندات موجود طبق الزامات مربوطه، از طریق اتوماسیون در قالب یک نامه جداگانه به اداره فنی حرفه ای و کاردانش ارسال گردد.
  • در خصوص توسعه کیفی هنرستان های غیر دولتی فنی حرفه ای و کاردانش، ارسال تصویر رأی شورای نظارت منطقه مبنی بر صدور مجوز رشته های هنرستان های فوق الذکر ( رشته های با سطح مجوز استانی ) الزامی است.
  • در تکمیل فرم های درخواست و یا ارسال نامه جداگانه رشته های خاص اعم از دولتی و غیردولتی رعایت سیاست های توسعه اعلامی از دفتر وزارت متبوع (فرم های پیوست) الزامی می باشد.
  • با توجه به اعلام وزارت متبوع مبنی بر استفاده همه اطلاعات درخواست توسعه استان ها در اجرای مطلوب پیش بینی هدایت تحصیلی در سال 1404-1403 ، مهلت ارسال (15 اسفند جاری) تقاضای توقف یا توسعه تمدید نخواهد شد.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانل باتیس
دسته‌بندی نشده
پانل باتیس

یکی از مزایای سقف و دیوارهای کاذب، پوشش دهی تاسیسات ساختمان و لامپ‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با انجام زیرساخت‌های لازم، هر تعداد لاین نوری که مایل بودید را در سقف و دیوار کاذب نصب کنید.

Print Friendly, PDF & Email
تجارت الکترونیک
آموزش دروس
ده فرمان برای راه‌اندازی یک وبگاه تجارت الکترونیک

فرق ندارد شما توانایی تولید یک محصول را دارید یا مهارت انجام خدماتی خاص. می‌توانید کسب‌وکار خود را با تجارت الکترونیک، از یک کسب‌وکار کوچک و محلی به یک شرکت بزرگ و گسترده بین‌المللی تبدیل کنید. در این نوشتار به مراحل اولیه راه‌اندازی یک ‌وبگاه تجارت الکترونیک می‌پردازیم.

Print Friendly, PDF & Email
فکر کردن
آموزش دروس
فکر کردن درباره «فکر کردن»

مقاله‌ی پیش رو یکی از نوشته‌های مجموعه مقالاتی درباره‌ی چیستی تفکر، ابعاد آن و اصول و روش‌های پرورش تفکر در دانش‌آموزان است. برای شروع لازم است اول بدانیم دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ تفکر چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه نقشی در وجود انسان ایفا می‌کند؟

Print Friendly, PDF & Email