بخش عمده‌ای از کارکنان در مدارس فنی و حرفه‌ای در آستانه بازنشستگی هستند

رشته مکانیک موتورهای دریایی
دسته‌بندی نشده

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بخش عمده‌ای از کارکنان و همکارانمان در مدارس فنی و حرفه‌ای در آستانه بازنشستگی هستند.

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، عباس بیات عصر امروز در همایش مدیران و سرگروه‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش استان مرکزی با هدف دانش‌افزایی با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای و نقش‌‌های که این آموزش‌ها نه صرفا در حوزه اشتغال و تولید کشور بلکه در حوزه تربیت کشور هم می‌‌توانند داشته باشند، اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که در هنرستان‌ها رقم می‌خورد تربیت چند ساعته‌ای است که دانش‌آموزان با فکر، کار و عمل خود درگیر هستند بنابراین دغدغه سند تحول که از حافظه محوری به سمت عمل و فکر حرکت کنیم در هنرستان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و زمینه آن بیشتر در هنرستان‌ها فراهم است

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها بر اهمیت آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌ای اشاره داشته‌اند، افزود: اگر آسیب‌شناسی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته باشیم با چند مسئله مواجه‌ می‌شویم که یکی از آن کمبود تجهیزات و قدیمی بودن تجهیزات است و تفاوتی که در آموزش فنی و حرفه‌ای با رشته‌های نظری دارد بر این است که همانقدر معلم در کلاس نظری اهمیت دارد به همان اندازه وجود تجهیزات در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اهمیت دارد، بنابراین اگر تجهیزات نباشد آموزش دچار مشکل می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نیروی انسانی از دیگر چالش‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، طیف بزرگی از همکاران توانمند و باسابقه بازنشسته و یا در شرف بازنشستگی هستند و نیروی جایگزین آنها وجود ندارد، کما اینکه هویت هنرستان‌ها به واسطه نیروهای قدیمی شکل گرفته و خیلی از خلع‌ها و نواقص‌ها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسط نیروهای توانمند پوشش داده می‌شود، در واقع آموزش و پرورش را وزیر و معاونان ستادی مدیریت نمی‌کنند، بلکه مدیران خط مقدم مدیرت می‌کنند، بنابراین اصل و اساس کار با زحمت مدیران انجام می‌شود و حفظ نیروهای انسانی برای ما حائز اهمیت است.

بیات بیان کرد: حداکثر دانش‌آموزان هنرستانی در ابتدای انقلاب 270 هزار نفر بودند، اما هم اکنون یک میلیون و 80 هزار دانش‌آموز هنرستانی وجود دارد که این اتفاق طبیعتا بار هزینه‌ای فراوانی را تحمیل می‌کند و شاید یکی از اشکالاتی که گاهی وجود داشت این بود که توجه زیاد به توسعه فنی ما را از توسعه کیفی مقداری دور کرده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته شرایط بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و هنرستان‌ها سبب شد توجه‌ها، نظارت‌ها و بازدیدهایی که از هنرستان‌ها قبلا انجام می‌گرفت کمتر شود و گاهی اوقات تخصیص اعتبارات دچار آسیب شود، بنابراین در این برهه از زمان نسبت به چهار سال گذشته با چالش بیشتری مواجه هستیم‌، اما امیدواری‌هایی که وجود دارد این است که دولت سیزدهم توجه و دغدغه زیادی نسبت به هنرستان‌ها دارند و رئیس جمهور در یکی از جلسات تاکید داشتند که بر تجهیزات و نیروی انسانی هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از ساز و کارهایی که در راستای پاسخگویی به مطالبات انجام شده، تشکیل ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش است که تاکنون 2 جلسه با حضور معاونان و رئیس سازمان نوسازی، رئیس سازمان پژوهش، معاون عالی وزیر، دبیر کل شورای عالی و غیره تشکیل و در جلسه نخست 5 مصوبه و جلسه دوم 10 مصوبه وضع شده است.

بیات عنوان کرد: نخستین مصوبه ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش، اختصاص 70 درصد اعتبارات 2 درصد ردیف گاز که در اختیار سازمان نوسازی بود به خرید تجهیزات هنرستانی اختصاص پیدا کند و امسال در استان‌های مختلف شاهد کاروان‌های ارسال تجهیزات هنرستانی بودیم، اما متاسفانه با تغییر رئیس سازمان نوسازی تنها 30 درصد این مصوبه اعمال شده بود که با پیگیری وزیر مقرر شد در اعتبار بعدی و تا پایان اسفندماه این عدد جبران شود و میزان تجهیزات حتما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات که کمک به ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارد بحث بچه‌های هنرستانی است و مصوب شد که 20 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت شهید رجایی از طریق هنرجوبان نخبه هنرستانی انجام شود، چرا که به ارتقای کیفیت هنرستان‌ها و ورودی هنرستان‌ها و هم کمک می‌کند حتی قرار است در 5 سال آینده 50 درصد ظرفیت دانشگاه شهید رجایی از طریق دانش‌آموزان هنرستانی تامین شود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: توصیه ما بر توسعه کیفی است هر چند توسعه کمی باید وجود داشته باشد، اما امروز ادبیات و نگاه ما بر این است که مسیر توسعه کمی از توسعه کیفی می‌گذرد، بنابراین ادبیات ما با دوستان برنامه و بودجه بر این بود که اگر بخواهیم یک درصد توسعه داشته باشیم ما به‌ازای آن در بودجه دیده شود و اگر چنین نباشد نباید برای توسعه فنی فشار آورده شود، امسال برای نخستین بار ردیف بودجه برای هنرستان‌ها بیش از 4.7 برابر شده است، این در حالی است که امسال 67 میلیارد تومان بوده، اما بودجه سال آینده با افزایش 4.7 درصد به 300 میلیارد تومان رسیده است.

بیات عنوان کرد: با توجه به نیاز گسترده هنرستان‌ها اتکای صرف به بودجه دولتی کارآمد نیست و حتما باید بتوانیم بخشی از کار را به منابع دیگر متصل کنیم، بنابراین یکی از راهبردها، تولید کردن هنرستان‌ها است، چرا که معتقدیم ظرفیت بسیار خوبی در هنرستان‌ها وجود دارد و تنها هنرستان صنایع فلزی ما می‌تواند تامین کننده بسیاری از تجهیزات و امکانات مربوط به خود باشد و راهبرد دیگر کیفی کردن هنرستان‌ها است و فضا و شرایطی را مهیا کنیم که در هنرستان‌ها تولید داشته باشد و روی پای خود بماند و بخشی از منابع آنها برای بروزرسانی تجهیزات هنرستان هزینه شود، چرا که رویکرد ما آموزش همراه با تولید و تولیدی کردن هنرستان‌ها است.

Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی نشده
برش یونولیت و فوم بدون محدودیت

برش یونولیت و فوم بدون محدودیت در ضخامت و ارتفاع پذیرفته میشود قبول سفارش (حتی در روز های تعطیل بصورت ۲۴ ساعته) قبول بسته بندی محصولات و لوازم صنعتی و فوم داخل جعبه برش بوسیله دستگاه cnc سه  محور

Print Friendly, PDF & Email
دستورالعمل
دسته‌بندی نشده
فرایند نام نویسی و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای

فرایند نام نویسی و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای پیوسته و ناپیوسته فنی و حرفه ای برای رشته های با آزمون و بدون آزمون، هر ساله به صورت هم زمان و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گردد. فارغ التحصیلان واجد شرایط ثبت نام و شرکت در …

Print Friendly, PDF & Email
دسته‌بندی نشده
اخذ معافيت تحصيلي(مدارس پسرانه)

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان * همان طور که قبلا اشاره شد یکی از شروط لازم جهت معافیت تحصیلی این است که دانش آموز به صورت پیوسته و بدون وقفه مشغول تحصیل باشد. * اگر دانش آموز قبل از ۱۸ سالگی فارغ التحصیل شود باید حداکثر شش ماه پس از …

Print Friendly, PDF & Email