مدیر روابط عمومی
آموزش دروس

روابط عمومي ، نقشي بسيار مؤثر بر بهبود وضعيت سازمان ها و ايجاد تعامل بين درون سازمانی و برون سازماني دارد. مسئول روابط عمومي در هر دستگاه و سازمان دولتي و خصوصي، بايستي واجد يك سري خصوصيات و روشهاي كارآمد در اداره امور انجام وظايف شغلي باشد تا بتواند مايۀ پيشرفت كاري در ادارات و سازمانها گردد.

توضیحاتی درباره شغل:

مدیر روابط عمومی از طیف گسترده ای از رسانه ها استفاده می کند تا از طریق کمپین های تبلیغاتی برنامه ریزی شده و فعالیت های روابط عمومی، تصویر خوبی را برای یک شرکت، سازمان یا برند بسازد.

مدیر روابط عمومی وظیفه اداره ی همه جانبه ی کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی شده و فعالیت های روابط عمومی را بر عهده دارند. گاهی وظیفه مدیر روابط عمومی را با وظیفه ی مدیر تبلیغات اشتباه می گیرند، اما باید به شما بگوییم در اصل مدیر روابط عمومی چهره ی سازمان است. این عبارت بدین معناست که تمامی فعالیت های مدیر روابط عمومی در مورد شرکت یا سازمان در مقابل دید عموم قرار دارد.

روابط عمومی(PR ) یا مدیر روابط عمومی  در مورد مدیریت (شهرت) سازمان است. مدیر روابط عمومی شغلی حرفه ای در روابط عمومی است که شامل به دست آوردن درک و پشتیبانی از مشتریان، و همچنین تلاش برای تأثیرگذاری بر عقیده و رفتار آنها است. شما برای ایجاد، حفظ و مدیریت اعتبار نزد مشتریان خود از همه نوع رسانه و ارتباطات استفاده خواهید کرد. این وظایف از نهادهای عمومی یا سازمان های خدماتی، تا مشاغل و سازمانهای داوطلبانه متغیر است. به منظور ایجاد و حفظ حسن نیت و تفاهم بین یک سازمان و مشتریان آن، پیام های کلیدی، اغلب باید با استفاده از تاییدیه های شخص ثالث، به مردم انتقال یابد تا اعتبار شرکت را تضمین کند.

مدیر روابط عمومی، مانند شخصی که تصویر یک شرکت و سازمان است، تبلیغات انجام می دهد و تحقیق می کند تا نگرانی ها و انتظارات ذینفعان سازمان و مشتریان خود را دریابد. سپس یافته ها را به مدیریت سازمان گزارش و توضیح می دهد.

مسئولیت ها و وظایف مدیر روابط عمومی :

شما معمولاً در بخش خصوصی یا دولتی، از بخش خدماتی و رسانه ها تا سازمان های داوطلبانه و غیر انتفاعی، در داخل یا خارج از کشور می توانید کار کنید.

برخی از اشخاصی که مدیر روابط عمومی هستند ممکن است مستقر در بخش مشاوره شرکت باشند.

نقش مدیر روابط عمومی بسیار متنوع است و وظایف به سازمان ها و بخش های آن بستگی دارد.

مسئولیت ها اغلب شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی ، تدوین و اجرای استراتژی های روابط عمومی

  • برقراری ارتباط با همکاران و سخنگویان کلیدی

  • ارتباط و پاسخ به سوالات رسانه ها، افراد و سازمان های دیگر، اغلب از طریق تلفن و ایمیل

  • تحقیق، نگارش و توزیع و انتشار اطلاعیه های مطبوعاتی در رسانه های هدفمند

  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل پوشش رسانه ای

  • نوشتن و ویرایش مجلات داخلی، مطالعات موردی ، گفتارها ، مقاله ها و گزارش های سالانه

  • تهیه و نظارت بر تولید بروشورهای تبلیغاتی، جزوات، نامه های دعوت برای مراسم ها، فیلم های تبلیغاتی ، عکس ها ، فیلم ها و برنامه های چندرسانه ای

  • طراحی و هماهنگی برای گرفتن عکس از همایش ها و مراسم های شرکت

  • برگزاری برنامه هایی از جمله کنفرانس های مطبوعاتی، نمایشگاه ها، روزهای آزاد و تورهای مطبوعاتی

  • نگهداری و به روز کردن اطلاعات در وب سایت سازمان

  • مدیریت و به روز کردن اطلاعات و تعامل با کاربران در سایت های رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک و اینستاگرام

  • مدیریت منابع و فرصت ها برای برگزاری همایش و جذب حمایت مالی و اسپانسرینگ

  • راه اندازی تحقیقات بازار مانند یک مدیر بازاریابی

  • تقویت روابط جامعه از طریق رویدادهایی مانند روزهای آزاد (منظور روزهایی است که مردم عادی می توانند در رویدادهای شرکت حضور پیدا کنند) و از طریق مشارکت در ابتکارات جامعه

  • مدیریت جنبه روابط عمومی از وضعیت بحرانی بالقوه.

  • رسیدگی به استعلام از مردم، مطبوعات و سازمان های مربوطه

  • صحبت عمومی در مصاحبه ها، کنفرانس های مطبوعاتی و سخنرانی ها

  • ارائه اطلاعات به مشتریان در مورد فرصت های تبلیغاتی جدید و پیشرفت کمپین های روابط عمومی فعلی

  • ارتباط با مشتریان، مدیران و روزنامه نگاران در مورد بودجه، بازه زمانی و اهدافی که کارفرما تعیین کرده است. مدیر روابط عمومی ممکن است ملزم به انجام مسئولیت های بازاریابی دیگر یا وظایف عمومی تر نیز باشد.

  • این وظایف می توانند شامل کار در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی و نگارش و  یا تولید سخنرانی، گزارش، مقاله، جزوه، مجله و بروشور برای توزیع و انتشار در خارج از کشور و یا داخل کشور نیز باشد.

شرکت ها و سازمان ها از مدیر روابط عمومی چه انتظاری دارند؟

مدیر روابط عمومی عموماً مستقر در دفتر است، اما ممکن است از شما خواسته شود که در رویدادها، سمینارها، برنامه ی تلویزیونی و رسانه های مختلف و همچنین جلسات با مشتریان، تأمین کنندگان و سازمانهای همکار شرکت کنید.

در مراحل اولیه، می توانید انتظار داشته باشید که با مشتریان مختلف، سخنگویان کلیدی و مدیران که غالباً در سطح ارشد هستند، ملاقات و همکاری نزدیک داشته باشید.

تعداد زن و مرد شاغل در صنعت روابط عمومی تقریباً برابر است، اگرچه هنوز تعداد زنانی که در سطح مدیران ارشد فعالیت می کنند به میزان قابل توجهی پایین است.

صنعت روابط عمومی دارای پراکندگی جغرافیایی گسترده ای در سراسر مراکز اصلی تجاری در ایران است با این حال عموما از این حرفه در استان های بزرگ و مراکز استان ها استقبال بیشتری می شود.

مدیر روابط عمومی بصورت حرفه ای لباس می پوشد و عموما به فنون مذاکرات تجاری مسلط است.

از مدیر روابط عمومی انتظار می رود که با مشتری ها، رسانه ها و همکاران شرکت خود ارتباط برقرار کند و روابطی نزدیک و طولانی مدت با آنها داشته باشد. زندگی اجتماعی و کار برای  مدیر روابط عمومی ممکن است کمی در هم تنیده باشد.

این احتمال وجود دارد که مجبور شود در طول روز کاری سفر کند، از جمله اینکه گاهی اوقات شب ها دور از خانه بماند و این نقش بسته به سازمان ها متغیر است، ممکن است نیاز به سفر بین المللی داشته باشد

مهارت های کلیدی برای مدیر روابط عمومی

  • مهارت های عالی ارتباطی یعنی هوش زبانی و کلامی ( به معنی توانایی در گفتگو و در ضمن نگارش مطالب )

  • مهارتهای عالی بین فردی

  • مهارت های خوب IT

  • مهارت سخنرانی

  • ابتکار عمل

  • توانایی اولویت بندی ها و برنامه ریزی مؤثر

  • آگاهی از برنامه های مختلف رسانه ای

  • رانندگی، شایستگی، انعطاف پذیری و تمایل به یادگیری

  • مهارت های عالی سازمانی و مدیریت زمان با توانایی چند وظیفه

  • توانایی مقابله با فشار

  • خلاقیت ، تخیل و ابتکار عمل

  • مهارت های خوب در کار تیمی، تحلیلی و حل مسئله

  • آگاهی کسب و کار و دانش بالا از امور جاری سازمان

  • شیک پوشی و فنون مذاکرات تجاری

چه ارگان ها و سازمان هایی استخدام مدیر روابط عمومی را دارند؟

Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانل باتیس
دسته‌بندی نشده
پانل باتیس

یکی از مزایای سقف و دیوارهای کاذب، پوشش دهی تاسیسات ساختمان و لامپ‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با انجام زیرساخت‌های لازم، هر تعداد لاین نوری که مایل بودید را در سقف و دیوار کاذب نصب کنید.

Print Friendly, PDF & Email
تجارت الکترونیک
آموزش دروس
ده فرمان برای راه‌اندازی یک وبگاه تجارت الکترونیک

فرق ندارد شما توانایی تولید یک محصول را دارید یا مهارت انجام خدماتی خاص. می‌توانید کسب‌وکار خود را با تجارت الکترونیک، از یک کسب‌وکار کوچک و محلی به یک شرکت بزرگ و گسترده بین‌المللی تبدیل کنید. در این نوشتار به مراحل اولیه راه‌اندازی یک ‌وبگاه تجارت الکترونیک می‌پردازیم.

Print Friendly, PDF & Email
فکر کردن
آموزش دروس
فکر کردن درباره «فکر کردن»

مقاله‌ی پیش رو یکی از نوشته‌های مجموعه مقالاتی درباره‌ی چیستی تفکر، ابعاد آن و اصول و روش‌های پرورش تفکر در دانش‌آموزان است. برای شروع لازم است اول بدانیم دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ تفکر چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه نقشی در وجود انسان ایفا می‌کند؟

Print Friendly, PDF & Email