فیلم‌های کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه

رشته چند رسانه
آموزش دروس

درباره‌ی کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه

کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه هفتمین کتاب تخصصی رشته شبکه و نرم‌افزار رایانه است. این کتاب در پایه دوازدهم و به صورت 8 ساعت در هفته تدریس می‌شود. تمرکز این کتاب بر روی مفاهیم ایجاد کار و کسب الکترونیکی، توسعه کار و کسب الکترونیکی، راه‌اندازی مسیریاب، تنظیمات امنیت شبکه و نصب و راه‌اندازی شبکه‌افزارها می‌باشد.

کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه شامل ۵ پودمان است که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

  1. ایجاد کار و کسب الکترونیکی
  2. توسعه کار و کسب الکترونیکی
  3. راه‌اندازی مسیریاب
  4. تنظیمات امنیت شبکه
  5. نصب و راه‌اندازی شبکه‌افزارها

پودمان اول: ایجاد کار و کسب الکترونیکی

ایدە‌ی کاروکسب نوین همیشه به معنای خلق ناگهانی الگوی خلاق و بدیع نیست بلکه می‌توان با مطالعە‌ی الگوی کاروکسب‌های موجود، به تقویت یا اصلاح آن‌ها پرداخت و با نوآوری، نیازسنجی و تعیین راهبرد کاروکسب جدیدی راه‌اندازی کرد. برای این کار بوم مدل کاروکسب ابزار قدرتمندی است که امکان ایده‌پردازی در منابع مالی، ارزش پیشنهادی، مشتری و کانال توزیع را می‌دهد و همچنین استفاده از ابزارهای دیجیتالی در تحلیل الگوی کاروکسب، رضایت مشتری و سرعت خدمات الکترونیکی تأثیر بسزایی دارد. در این پودمان هنرجویان با اتکا بر دانش و مهارت قادر خواهند بود با شناخت اجزا و تدوین بوم کاروکسب ضمن شناسایی ابعاد و انواع مدل‌های تجارت الکترونیک از فنون ایده‌پردازی و ترکیب و سازگار کردن ایده‌ها استفاده کنند و پس از تدوین پرسونا و نقشه سفر مشتری با طراحی کمینه محصول پذیرفتنی در مرحله MVP و مدیریت آن، الگویی از کاروکسب را پیاده‌سازی کرده، با انتخاب نام دامنه و میزبان و زیرساخت مناسب فناوری آن را به مرحله اجرا برسانند.

شایستگی‎هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • ایجاد کار و کسب الکترونیکی
12201 – پویانمایی معرفی تکنیک‌های مؤثر در ایده‌پردازی
12202 – پویانمایی کاربرد روش اسکمپر
12203 – پویانمایی انواع مدل‌های تجارت الکترونیک
12204 – پویانمایی نقشه سفر مشتری
12205 – ایجاد رایانامه
12206 – ایجاد وبلاگ
12207 – ثبت دامنه در سامانه ایرنیک (IRNIC)
12208 – ایجاد ارتباط بین دامنه و میزبان

پودمان دوم: توسعه کار و کسب الکترونیکی

گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و فضای مجازی انقلابی در حوزه کاروکسب از جمله خرده‌فروشی ایجاد کرده است، به‌طوری که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی موانعی مانند محدودیت‌های جغرافیایی را می‌توان رفع کرد. همچنین کاهش هزینه‌ها و جذب مشتری بهتر صورت می‌گیرد. سیستم مدیریت محتوای وب با قابلیت ایجاد فروشگاه اینترنتی، نرم‌افزاری است که به کمک آن محتوای الکترونیکی فروشگاه مدیریت می‌شود و امکان ثبت و به‌روزرسانی محتوا در فروشگاه اینترنتی به وسیله‌ی صاحبان مشاغل فراهم می‌شود. انعطاف‌پذیری، پشتیبانی مطمئن و امنیت از ویژگی‌های بارز سیستم‌های مدیریت محتوا است. پرستاشاپ یک نرم‌افزار فروشگاه‌ساز متن باز است که به کاروکسب‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا یک فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی و مدیریت کنند. در این پودمان هنرجویان با نصب نرم‌افزار پرستاشاپ و اتکا بر دانش و مهارت قادر خواهند بود پیکربندی تنظیمات عمومی و مدیریت محصولات، حامل‌ها و روش‌های پرداخت را انجام دهند و با رعایت مسائل امنیتی وارد بازار کاروکسب الکترونیکی شوند.

شایستگی‎هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • توسعه کار و کسب الکترونیکی
12209 – نصب فروشگاه‌ساز روی میزبان
12210 – تنظیمات پنل مدیریت فروشگاه
12211 – افزودن حامل به فروشگاه
12212 – تنظيم واحدهای پولی
12213 – افزودن محصول جديد
12214 – نصب ماژول درگاه پرداخت اينترنتی
12215 – مديريت سفارش‌ها
12216 – استفاده از ابزار Hotjar ‏

پودمان سوم: راه‌اندازی مسیریاب

مسیریاب‌ها از مهم‌ترین اجزای شبکه هستند. کار اصلی مسیریاب انتقال بسته‌های اطلاعاتی از یک شبکه به شبکه دیگر است. انواع مختلفی از مسیریاب‌ها برای کار و کسب‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. همه این مسیریاب‌ها از یک ساختار و الگوی استاندارد پیروی می‌کنند و توانایی ارسال ترافیک ورودی و خروجی بسته‌های داده به فرستنده و گیرنده را دارند. برخی از مسیریاب‌ها به ابزارهای دیگری مانند فایروال یا سیستم‌های نظارت بر شبکه نیز مجهز شده‌اند. در این پودمان هنرجویان با اتکا بر دانش و مهارت قادر خواهند بود، راه‌اندازی و پیکربندی مسیریاب‌ها را انجام دهند و توانایی مدیریت پهنای باند، احراز هویت کاربران و اتصال انواع مودم‌های سیمی و بی‌سیم به مسیریاب را به دست آورند.

شایستگی‎هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • راه‌اندازی مسیریاب
12217 – پویانمایی معرفی Router و Switch ‏
12218 – روش‌های اتصال به میکروتیک
12219 – تنظیمات شبکه مسیریاب مجازی
12220 – جدول مسیریابی
12221 – راه‌اندازی DHCP Server در میکروتیک
12222 – پویانمایی فرایند NAT
12223 – ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه از طریق Queues‏
12224 – راه‌اندازی Hotspot‏
12225 – تنظیم مد اتصال اینترفیس بی‌سیم

پودمان چهارم: تنظیمات امنیت شبکه

هر سازمان یا کار و کسب مبتنی بر شبکه نیاز به سیاست‌های امنیتی دارد که مدبرانه تدوین شده باشند؛ زیرا انواع خطرات از بیرون و درون سازمان به‌وسیله هکرها، رقبا و یا کشورهای خارجی، منافع سازمان را تهدید می‌کند. با اجرای دقیق سیاست‌های امنیتی، سازمان‌ها می‌توانند تهدیدها را کاهش دهند. برنامه‌های سازمان برای محافظت از دارایی‌های سازمان شامل سرمایه‌های فیزیکی و داده‌ها و اطلاعات، از سیاست‌های امنیتی استفاده می‌کنند. فرایند تکمیل و اصلاح سیاست‌های امنیتی هیچگاه متوقف نشده، متناسب با تغییر فناوری و نیازهای کاربران به‌روز می‌شود. راهکارهای امنیت شبکه شامل تعیین مجوزهای کاربران، آموزش کاربران برای مقابله با خطرات، تعیین معیارها و روش سنجش امنیت سازمان و مؤثر بودن سیاست‌های امنیتی و به‌روزرسانی آنها متناسب با اهداف سازمان و مدیریت آن است. در این پودمان هنرجویان با اتکا بر دانش و مهارت قادر خواهند بود ضمن آشنایی با مراحل تست آسیب‌پذیری شبکه، با استفاده از ابزارهایی مانند فایروال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از حملات احتمالی جلوگیری کنند.

شایستگی‎هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تنظیمات امنیت شبکه
12226 – امنیت در شبکه
12227 – پویش آسیب‌پذیری با ابزار Acunetix‏
12228 – پویانمایی انواع فایروال
12229 – مسدودسازی درگاه در فایروال ویندوز
12230 – پویانمایی انواع ترافیک در فایروال سخت‌افزاری
12231 – ایجاد محدودیت زمانی برای کلاینت‌ها
12232 – اجازه دسترسی به میکروتیک با ping‏
12233 – مسدودسازی پویش درگاه میکروتیک

پودمان پنجم: نصب و راه‌اندازی شبکه‌افزارها

بسیاری از دستگاه‌ها تحت شبکه و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند که از آنها با نام شبکه‌افزار یاد می‌کنند. همە‌ی این دستگاه‌ها برای اتصال به شبکه دارای آدرس IP هستند. یکی از پرکاربردترین مشاغلی که در این رشته بازار خوبی را به خود اختصاص داده، مربوط به دوربین‌های تحت شبکه است که کار نظارت تصویر را انجام می‌دهند. این دوربین‌ها به همراه دستگاه‌های ضبط تصاویر تحت شبکه که به عنوان سیستم‌های نظارت تصویر نیز شناخته می‌شوند، برای ایجاد امنیت و نظارت بر مکان‌های مختلف از جمله محیط‌های کار و کسب، کارخانه‌ها، اماکن عمومی، پارکینگ‌ها و همچنین جهت کنترل عبور و مرور در خیابان‌ها و جاده‌ها استفاده می‌شوند. تنوع مدل و امکانات موجود در این تجهیزات این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانیم از آنها در شرایط آب و هوایی مختلف اعم از مناطق گرم، سرد، خشک و مرطوب همچنین روز و شب استفاده کنیم. انتخاب تجهیزات و تعیین محل نصب آن‌ها وابسته به نیازهایی است که از سیستم نظارتی وجود دارد. در این پودمان هنرجویان با اتکا بر دانش و مهارت قادر خواهند بود، انواع تجهیزات را شناسایی کرده، به صورت دستی و همچنین با استفاده از نرم‌افزار، محل نصب دوربین‌ها را جانمایی کنند. علاوه بر آن خواهند توانست دوربین‌های تحت شبکه و دستگاه NVR  را نصب و راه‌اندازی، پیکربندی، مدیریت و عیب‌یابی کنند.

شایستگی‎هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • نصب و راه‌اندازی شبکه‌افزارها
12234 – نصب دوربین گردان PTZ‏
12235 – معرفی نرم‌افزار جانمایی دوربین
12236 – جانمایی دوربین به وسیله نرم‌افزار
12237 – پویانمایی استاندارد ONVIF‏
12238 – نصب فیزیکی دوربین
12239 – تنظیم IE جهت بارگیری و نصب افزونه
12240 – راه اندازی دوربین به وسیله IE‏
12241 – تنظیم پارامترهای دوربین به وسیله IE
12242 – راه‌اندازی NVR با استفاده از Wizard‏
12243 – دسترسی سریع به برخی امکانات NVR‏
12244 – معرفی رابط کاربری NVR‏
12245 – تنظیمات NVR و دوربین برای ضبط
12246 – بازبینی تصاویر ضبط شده
12247 – تنظیمات نگهداری و پشتیبانی NVR‏
12248 – مدیریت NVR به وسیله رایانه
12249 – مشاهده تصاویر روی گوشی هوشمند
12250 – ارتقای NVR f irmware‏
Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دستورالعمل
آموزش دروس
شيوه نامه ثبت نام مدارس

 ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس آغازي مهم و سرنوشت ساز در رشد و بالندگي فرزندان ميهن عزيز اسلامي و نقطه پيوند دو نهاد مقدس خانه و مدرسه و زمينه ساز برنامه ريزي در اجراي مأموريت هاي مهم نظام تعليم و تربيت است. اعتبار آموزش و پرورش و اعتماد مردم به …

Print Friendly, PDF & Email
تجارت الکترونیک
آموزش دروس
ده فرمان برای راه‌اندازی یک وبگاه تجارت الکترونیک

فرق ندارد شما توانایی تولید یک محصول را دارید یا مهارت انجام خدماتی خاص. می‌توانید کسب‌وکار خود را با تجارت الکترونیک، از یک کسب‌وکار کوچک و محلی به یک شرکت بزرگ و گسترده بین‌المللی تبدیل کنید. در این نوشتار به مراحل اولیه راه‌اندازی یک ‌وبگاه تجارت الکترونیک می‌پردازیم.

Print Friendly, PDF & Email
فکر کردن
آموزش دروس
فکر کردن درباره «فکر کردن»

مقاله‌ی پیش رو یکی از نوشته‌های مجموعه مقالاتی درباره‌ی چیستی تفکر، ابعاد آن و اصول و روش‌های پرورش تفکر در دانش‌آموزان است. برای شروع لازم است اول بدانیم دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ تفکر چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه نقشی در وجود انسان ایفا می‌کند؟

Print Friendly, PDF & Email