آموزش دروس

رشته‌های زمینه کشاورزی در دوره تحصیلی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش، تحت‌تأثیر عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی در بیشتر مناطق کشور قرار دارند. با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی، به‌ویژه در مناطق سرد و معتدل، با شروع سال تحصیلی، فرایند تولید محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی)، فراوری آن‌ها (صنایع غذایی) و استفاده از ماشین‌های کشاورزی پایان می‌پذیرد. از طرف دیگر، با فراهم‌شدن شرایط کار کشاورزی در فصل تابستان، سال تحصیلی پایان می‌یابد. بنابراین، بخشی از درس‌های کارگاهی رشته‌های کشاورزی که به‌صورت پودمانی و برای کسب شایستگی‌های لازم ارائه می‌شوند، در طول سال تحصیلی معمول (9 ماهه) قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند و یا به‌صورت ناقص و یا تئوری آموزش داده می‌شوند که با هدف‌ها و رویکردهای جدید آموزش مبتنی بر شایستگی، مغایرت دارد.

به گفته آقای حسین ریاحی‌نژاد، مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش‌وپرورش، برای استفاده از توانایی‌های بالقوه مناطق گوناگون کشور و اجرای آموزش و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی در برخی از رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای، به‌ویژه در زمینه کشاورزی، با توجه به هدف‌های برنامه درسی ملی و همچنین انطباق زمان مورد نیاز آموزش در سال تحصیلی با فرایند تولید محصولات کشاورزی، به پیشنهاد دفتر طراحی و تولید بسته‌های یادگیری فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، طرح اصلاح زمان آموزش و انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید به‌منظور:

1. افزایش بهره‌وری و تکمیل و ارتقای کیفی آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته‌های زمینه کشاورزی،

2. کاهش نگرانی برای فعالیت‌های درس‌های کارگاهی هنرجویان در محیط واقعی کار،

3. آموزش همراه با تجربه (کار عملی)، با تلفیق شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیر فنی،

4. مشارکت هنرجویان و هنرآموزان در فرایند آموزش همراه با تولید

 در دستور کار کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار گرفت تا براساس آن سال آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر شود.

این کمیسیون پس از تشکیل کارگروه تخصصی، پیشنهادی مبنی بر اصلاح تبصره 1 ماده 5 آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه ارائه کرد که پس از طرح در «کمیسیون معین» به شرح زیر به تصویب رسید:

«ارائه، تکمیل آموزش و ارزشیابی پایانی آن دسته از دروس خوشه شایستگی‌های فنی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و استانداردهای آموزش مهارت در شاخه کاردانش که آموزش آن‌ها تا پایان خردادماه به اتمام نمی‌رسد تا پایان شهریورماه همان سال، به‌صورت رایگان بلامانع است. شیوه‌نامه اجرایی این مصوبه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تهیه و برای اجرا ابلاغ می‌شود.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =

رشته های کارو دانش
رشته برنامه نویسی و درآمد این رشته

فراموش نکنید فردی که می خواهد برنامه نویسی را به عنوان شغل آینده انتخاب کنند، تنها با اتکا به دروس دانشگاه، نمی تواند برنامه نویس خوبی شوند؛ مطالعه و تمرین حرف اول را در این شغل می زند.

خلاقیت
آموزش دروس
افراد خلاق چه ویژگی هایی دارند

افرادی که توانستهاند خود را بهتر بشناسند و خلاقیتهای خود را کشف وپرورش دهند و از آن استفاده کنند،
اخلاق و ویژگیهای خاصی دارند. اغلب اینافراد دارای ویژگیهای زیر هستند:

سئو و دیجیتال مارکتینگ
بررسی نظرات بینندگان سریال بریکینگ بد

هر چیز کوچکی در مورد این نمایش بسیار دقیق برنامه ریزی و فکر شده بود، و کند بودن در ابتدا دقیقاً همان چیزی است که سازندگان قصد داشتند