آموزش دروس

رشته‌های زمینه کشاورزی در دوره تحصیلی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش، تحت‌تأثیر عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی در بیشتر مناطق کشور قرار دارند. با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی، به‌ویژه در مناطق سرد و معتدل، با شروع سال تحصیلی، فرایند تولید محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی)، فراوری آن‌ها (صنایع غذایی) و استفاده از ماشین‌های کشاورزی پایان می‌پذیرد. از طرف دیگر، با فراهم‌شدن شرایط کار کشاورزی در فصل تابستان، سال تحصیلی پایان می‌یابد. بنابراین، بخشی از درس‌های کارگاهی رشته‌های کشاورزی که به‌صورت پودمانی و برای کسب شایستگی‌های لازم ارائه می‌شوند، در طول سال تحصیلی معمول (9 ماهه) قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند و یا به‌صورت ناقص و یا تئوری آموزش داده می‌شوند که با هدف‌ها و رویکردهای جدید آموزش مبتنی بر شایستگی، مغایرت دارد.

به گفته آقای حسین ریاحی‌نژاد، مدیر کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش‌وپرورش، برای استفاده از توانایی‌های بالقوه مناطق گوناگون کشور و اجرای آموزش و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی در برخی از رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای، به‌ویژه در زمینه کشاورزی، با توجه به هدف‌های برنامه درسی ملی و همچنین انطباق زمان مورد نیاز آموزش در سال تحصیلی با فرایند تولید محصولات کشاورزی، به پیشنهاد دفتر طراحی و تولید بسته‌های یادگیری فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، طرح اصلاح زمان آموزش و انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید به‌منظور:

1. افزایش بهره‌وری و تکمیل و ارتقای کیفی آموزش مبتنی بر شایستگی در رشته‌های زمینه کشاورزی،

2. کاهش نگرانی برای فعالیت‌های درس‌های کارگاهی هنرجویان در محیط واقعی کار،

3. آموزش همراه با تجربه (کار عملی)، با تلفیق شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیر فنی،

4. مشارکت هنرجویان و هنرآموزان در فرایند آموزش همراه با تولید

 در دستور کار کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار گرفت تا براساس آن سال آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر شود.

این کمیسیون پس از تشکیل کارگروه تخصصی، پیشنهادی مبنی بر اصلاح تبصره 1 ماده 5 آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه ارائه کرد که پس از طرح در «کمیسیون معین» به شرح زیر به تصویب رسید:

«ارائه، تکمیل آموزش و ارزشیابی پایانی آن دسته از دروس خوشه شایستگی‌های فنی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و استانداردهای آموزش مهارت در شاخه کاردانش که آموزش آن‌ها تا پایان خردادماه به اتمام نمی‌رسد تا پایان شهریورماه همان سال، به‌صورت رایگان بلامانع است. شیوه‌نامه اجرایی این مصوبه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تهیه و برای اجرا ابلاغ می‌شود.»

Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین ویژگی معلم
آموزش دروس
وظیفه های اصلی معلم چیست؟

وظیفه های اصلی معلم چیست؟وظیفه‌های معلم شامل موارد زیر است:وظیفه معلم شامل موارد زیادی است معلمی عشق است و هنر ذاتی و رهبری آموزشی

Print Friendly, PDF & Email
شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی
آموزش دروس
شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید

شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید از سوی ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ابلاغ شد. هم اکنون شیوه نامه اجرای برنامه شناسایی و معرفی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید در سال تحصیلی 1401-1400 به استان ها ابلاغ شده است.

Print Friendly, PDF & Email
نقش خلاقیت
آموزش دروس
نقش خلاقیت و نوآوری در یادگیری دانش آموزان

خلاقیت به معنای خلق و آفرینش اندیشه ها، ایده ها، افکار نو و بدیع، متفاوت نگریستن ، کشف و ابداع راه حل های جدید برای حل یک مسأله است و نوآوری فرایند کسب اندیشه های خلاق و تبدیل آن به محصول و خدمت و یا یک روش عملیاتی مفید است. معلمان و مربیان آموزشی در شناسایی علایق و زمینه های رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان بسیار مثمر ثمر می باشند زیرا اگر این نیرو که در واقع مولد انرژی در جامعه است با بی توجهی روبرو گردد آموزش و پرورش هر روز ضعیف تر شده و چرخهای آن یکی پس از دیگری از حرکت باز خواهد ایستاد

Print Friendly, PDF & Email