درباره‌ی کتاب نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای

آموزش دروس

درباره‌ی کتاب نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای

کتاب نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای کتاب گروه برق و رایانه شاخه صنعت فنی و حرفه‌ای است. این کتاب بین رشته‌های الکتروتکنیک، الکترونیک، الکترونیک و مخابرات دریایی و شبکه و نرم‌افزار رایانه مشترک است و در پایه دهم به صورت 4 ساعت در هفته تدریس می‌شود. تمرکز این کتاب بر روی مفاهیم ترسیم با دست آزاد، تجزیه و تحلیل نما و حجم، ترسیم سه‌نما و حجم، ترسیم با رایانه و نقشه‌کشی رایانه‌ای است.

کتاب نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای شامل ۵ پودمان است که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

  1. ترسیم با دست آزاد
  2. تجزیه و تحلیل نما و حجم
  3. ترسیم سه‌نما و حجم
  4. ترسیم با رایانه
  5. نقشه‌کشی رایانه‌ای

پودمان اول: ترسیم با دست آزاد

ترسیم از دیرباز، یاری‌دهنده نمایش و ارائه ایده‌های ذهنی بشر و به‌خصوص طراحان بوده است. ترسیم‌های باقیمانده از پیشینیان، بخشی از فرهنگ ماندگار و میراث هر ملت است. وظیفه متخصصین و طراحان آینده آن است که این مهارت را به‌خوبی فراگیرند و بر توانایی ارائه انگاره‌های ذهنی خود، برای ایجاد ارتباط با دیگر متخصصان و عرصه‌های دیگر صنعتی بیفزایند. این مهارت را با فنون و روش‌های اصولی و استاندارد می‌توان با سرعت و لذت بسیار آموخت. مهارت‌های این پودمان می‌تواند یاور بسیار خوبی برای حل تمرین‌ها در پودمان‌های بعد باشد.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • شایستگی به‌کارگیری ابزار ترسیم
  • اجرای فنون ترسیمی
10301 – تاریخچه نقشه‌کشی
10302 – خطوط استاندارد ترسیمی
10303 – معرفی ابزار و لوازم نقشه‌کشی
10304 – ترسیم دست آزاد خطوط
10305 – ترسیم دست آزاد حجم
10306 – ترسیم دست آزاد دایره

پودمان دوم: تجزیه و تحلیل نما و حجم

قطعات و لوازم ساخته شده پیرامون ما در نگاهی هندسی از حجم‌های ساده‌تری تشکیل شده‌اند. توانایی تجزیه و تحلیل حجم‌ها علاوه بر ایجاد شناخت و دید بهتر، راهگشای روش‌های مفیدتری برای ساخت آن‌ها است. مهارت‌های تجسمی با تجزیه و تحلیل حجم‌ها از طریق ترسیم و شناخت اجزای سازندۀ آن‌ها ممکن است. هنرجویان باید این توانایی را به‌عنوان یکی از مهارت‌های لازم در ترسیم و تجسم اشیاء و قطعات، فراگیرند. توانایی تجزیه و تحلیل احجام در پی انجام تمرین‌های مستمر این پودمان به دست خواهد آمد.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تجزیه و تحلیل تصویر مجسم
  • تعیین نماهای روبرو ، جانبی و بالا
10307 – اجزای ترسیم
10308 – صفحات اصلی تصویر
10310 – نما و نماگیری
10311 – ترسیم خطوط کمکی
10312 – مختصات اصلی
10313 – رنگ‌آمیزی
10314 – مختصات در سه‌نما
10315 – نماگیری از حجم
10316 – ترسیم سه‌نما از روی حجم
10317 – ترسیم حجم از روی سه‌نما
10318 – ترسیم سه‌نما با مختصات

پودمان سوم: ترسیم سه‌نما و حجم

برای معرفی و ساخت قطعات و لوازم باید آن‌ها را در نماهای استاندارد ارائه کرد تا برداشت واحدی از آن‌ها در نظر هر بیننده متخصص پدید آید. هنرجویان برای ایجاد ارتباط و معرفی استاندارد قطعات باید قواعد و اصول ترسیم سه‌نما و تصاویر مجسم را فراگیرند تا بتوانند تجسم استانداردی از حجم‌ها و قطعه‌ها داشته باشند. مهارت ترسیم سه‌نما و تصاویر مجسم از طریق تمرین‌ها و فعالیت‌های گام‌به‌گام این پودمان فراگرفته خواهد شد.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • نماگیری از حجم‌ها
  • تعیین موقعیت اجزای تصویر روی احجام
10319 – فرجه و تسطیح
10320 – خط ندید
10321 – رنگ‌آمیزی
10322 – شماره‌گذاری و رنگ‌آمیزی احجام
10323 – کاربرد خط 45 درجه
10324 – سه‌نما از روی مدل
10325 – تکمیل سه‌نما
10326 – رنگ‌آمیزی و نماگیری
10327 – رنگ‌آمیزی سطوح شیب‌دار
10328 – سطوح شیب‌دار
10329 – تجزیه و شماره‌گذاری سطوح
10330 – ترسیم کاوالیر از روی سه‌نما
10331 – ترسیم تصویر مجسم کاوالیر
10332 – ترسیم احجام شیبدار
10333 – ترسیم احجام ایزومتریک

پودمان چهارم: ترسیم با رایانه

مزیت‌های استفاده از رایانه در فعالیت‌های روزمره غیرقابل انکار است؛ دقت، سرعت عمل، اصلاح‌پذیری و دسترسی آسان رایانه‌ها قابلیت‌هایی است که می‌توان در مهارت‌های فنی به‌خصوص نقشه‌کشی به خدمت گرفت تا بر کیفیت نتایج کار افزوده شود. متخصصان و طراحان آینده، باید مهارت طراحی به کمک رایانه را به‌عنوان یکی از مهارت‌های پایه مهندسی بیاموزند. فعالیت‌ها و تمرین‌های پی‌درپی این پودمان به‌سادگی و سرعت می‌تواند مهارت ترسیم به کمک رایانه را برای هنرجویان فراهم کند.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • راه‌اندازی نرم‌افزار
  • ترسیم در محیط نرم‌افزار
10334 – مراحل نصب نرم‌افزار اتوکد
10335 – معرفی محیط نرم‌افزار اتوکد
10336-1 – ارگونومی کار با رایانه – بخش اول
10336-2 – ارگونومی کار با رایانه – بخش دوم
10337 – معرفی ابزارهای نمایش

پودمان پنجم: نقشه‌کشی رایانه‌ای

نقشه‌های صنعتی ترسیم شده با رایانه به‌عنوان اسنادی قابل اتکا و اطمینان، باید از یک‌سو تحت فرایند کنترل کیفیت قرار گیرند و از سوی دیگر مراحلی را به‌عنوان آماده‌سازی ارائه طی کنند. این مراحل به‌دقت نقشه‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را قابل فهم‌تر می‌سازد. اندازه‌گذاری، تعیین ضخامت خطوط، رنگ‌آمیزی و افزودن جدول توضیحات می‌تواند یک ترسیم ساده را به یک نقشه قابل استفاده و حرف‌های در صنعت تبدیل کند. هنرجویان مهارت آماده‌سازی نقشه‌ها و همچنین گرفتن خروجی را طی این پودمان فراخواهند گرفت.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • کنترل کیفیت و آماده‌سازی نقشه
  • چاپ نقشه نهایی
10338 – استفاده از پنجره نوشتن چندخطی
10339 – استفاده از پنجره ویرایش اندازه
10340 – چاپ نقشه
Print Friendly, PDF & Email
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین ویژگی معلم
آموزش دروس
وظیفه های اصلی معلم چیست؟

وظیفه های اصلی معلم چیست؟وظیفه‌های معلم شامل موارد زیر است:وظیفه معلم شامل موارد زیادی است معلمی عشق است و هنر ذاتی و رهبری آموزشی

Print Friendly, PDF & Email
شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی
آموزش دروس
شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید

شیوه نامه جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید از سوی ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ابلاغ شد. هم اکنون شیوه نامه اجرای برنامه شناسایی و معرفی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید در سال تحصیلی 1401-1400 به استان ها ابلاغ شده است.

Print Friendly, PDF & Email
نقش خلاقیت
آموزش دروس
نقش خلاقیت و نوآوری در یادگیری دانش آموزان

خلاقیت به معنای خلق و آفرینش اندیشه ها، ایده ها، افکار نو و بدیع، متفاوت نگریستن ، کشف و ابداع راه حل های جدید برای حل یک مسأله است و نوآوری فرایند کسب اندیشه های خلاق و تبدیل آن به محصول و خدمت و یا یک روش عملیاتی مفید است. معلمان و مربیان آموزشی در شناسایی علایق و زمینه های رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان بسیار مثمر ثمر می باشند زیرا اگر این نیرو که در واقع مولد انرژی در جامعه است با بی توجهی روبرو گردد آموزش و پرورش هر روز ضعیف تر شده و چرخهای آن یکی پس از دیگری از حرکت باز خواهد ایستاد

Print Friendly, PDF & Email