درباره‌ی کتاب دانش فنی پایه

آموزش دروس

درباره‌ی کتاب دانش فنی پایه

کتاب دانش فنی پایه اولین کتاب تخصصی رشته‌ی شبکه و نرم‌افزار رایانه است. این کتاب در پایه دهم این رشته به صورت ۳ ساعت در هفته تدریس می‌شود. تمرکز این کتاب بر روی مفاهیم پایه رشته کامپیوتر و همچنین مبانی اولیه حل مسئله مانند الگوریتم، فلوچارت و تبدیل مبناها می‌باشد در این کتاب در مورد تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری‌های نوین نیز صحبت شده است.

کتاب دانش فنی پایه شامل ۵ پودمان است که در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

  1. کلیات
  2. حل مسئله (الگوریتم و فلوچارت)
  3. حل مسئله (تبدیل مبناها)
  4. تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی
  5. فناوری‌های نوین

پودمان اول: کلیات

قرن حاضر به شدت زیرسایۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات و یافته‌های نوظهور آن است. افزایش روزافزون اطلاعات، نیاز به دسته‌بندی مناسب و بازیابی سریع و دقیق آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است. مشاغل و کسب و کارهای مختلفی در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات پدید آمده و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. در این پودمان به برخی از وجوه این حوزه خواهیم پرداخت.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تحلیل ضرورت وجود رایانه
  • تحلیل مقدماتی اجزای یک رایانه
10401 – تاریخچه رایانه
10402 – پویانمایی دولت الکترونیک
10403 – فناوری‌های ابزار سیار

پودمان دوم: حل مسئله (الگوریتم و فلوچارت)

زندگی انسان همواره شامل مسئله‌های مختلف است و آدمی به دنبال کشف بهترین و مناسب‌ترین راه حل است. این مسائل دارای سطوح مختلفی است و شاخه‌های مختلف علمی، راه حل‌های متنوعی برای انواع مسائل بیان کرده‌اند. در این پودمان با روش حل مسئله، بارش فکری و چگونگی بیان آن به وسیلۀ الگوریتم و فلوچارت آشنا خواهید شد.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • حل مسئله به دو شیوه فردی و گروهی
  • ایجاد تفکر الگوریتمی در حل مسائل و رسم روندنما
10404 – پویانمایی حل مسئله و دستیابی به راه‌حل مطلوب
10405 – پویانمایی روش پنج چرا در حل مسئله
10406 – پویانمایی اجرای الگوریتم نمونه

پودمان سوم: حل مسئله (تبدیل مبناها)

در هر شاخۀ علمی، مفاهیم و اصولی وجود دارد که شناخت آن‌ها کمک میکند، کاربست آن حوزه ثمربخش و مؤثر باشد. در این پودمان تمرکز بر طرح مفاهیم اولیه در حوزه مبناهای عددی و سیستم‌های عددی و کدگذاری است.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تحلیل سیستم‌های عدد نویسی مؤثر در رفتار رایانه
  • کاربرد سیستم‌های عدد نویسی در رایانه
10407 – پویانمایی شمارش

پودمان چهارم: تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی

تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی در محیط‌های کار و کسب، شناخت اجزای سیستم‌ها و چگونگی ارتباط آنها کمک شایانی به تغییر کارآمد سیستم‌ها خواهد کرد و سبب یکپارچگی، پایداری و نیازسنجی برای توسعه آن خواهد شد. شناخت جنبه‌های گوناگون عملکرد سیستم برای جلب مشتری در فضای کاری سبب بهره‌وری و اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی به‌روز می‌شود. در این پودمان با مفاهیم تجزیه و تحلیل سیستم‌های اطلاعاتی و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهید شد.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تحلیل اجزای سیستم
  • تحلیل مراحل چرخه حیات سیستم
10408 – پویانمایی شیوه مصاحبه

پودمان پنجم: فناوری‌های نوین

فناوری یا تکنولوژی از دو واژۀ techne به معنی هنر و مهارت و logie به معنی علم و دانش تشکیل شده است و مجموعه‌ای از فرایندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌آلات و مهارت‌هایی است که توسط آنها کالایی ساخته شده و یا خدمتی ارائه می‌شود. فناوری به‌طور مستمر در حال رشد است و در هر زمان برای حل مسئله‌های بشری، کاربردهایی از علم را عرضه میکند که از تأثیرگذاری زیادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها برخوردار است. در این پودمان نمونه‌هایی از فناوری‌های به روز، به همراه مزایا و معایب آنها و معرفی وظایف گروه شغلی رشته شبکه و نرم‌افزار رایانه و نکاتی دربارۀ بهداشت حرفه‌ای؛ برای حفظ سلامتی در کار با رایانه، بیان شده است.

شایستگی‌هایی که در این پودمان کسب می‌کنید:

  • تحلیل رشته و فناوری‌های نوین
  • تحلیل مسیر شغلی رشته
10409 – ربات نارگیل‌چین
10410 – الهام از آناتومی بدن کانگورو
10411 – ربات امدادگر
10412 – پویانمایی رایانش ابری
10413-1 – پویانمایی ارگونومی بخش اول
10413-2 – پویانمایی ارگونومی بخش دوم
10414 – جوامع بشری
10415 – سیر تکامل ارتباط
10416 – پرداخت از طریق درگاه بانک
10417 – کلاس درس مجازی
10418 – حمله سایبری
10419 – اقتصاد دانش بنیان
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش دروس
بازی، بازی نیست!

متخصصان علم ارتباطات بر اساس قدرت رسانه‌ها در اثرگذاری و ساده‌بودن درک پیامشان برای مخاطبان، آن‌ها را در هرمی مرتب کرده‌اند. در هرم رسانه‌ها، رسانه‌های جمعی از سردترین به گرم‌ترین و از کم‌اثرترین به بیش‌‌اثرترین مـرتب شده‌اند. همان‌طـور که می‌بینید، بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان گرم‌ترین و پراثرترین رسانه جمعی در رأس این هرم قرار گرفته‌اند.

آشنایی با نرم افزار Zoom
آموزش دروس
آشنایی با نرم افزار Zoom

زوم ابزاری رایگان و قدرتمند به‌منظور برقراری جلسات برخط مجازی است که استفاده از آن بسیار راحت است. زوم دو نسخه در دسترس دارد؛ نسخه اصلی رایگان است و برای نسخه پیشرفته‌تر باید اشتراک تهیه کرد. زوم علاوه بر نسخه رایانه رومیزی (دسکتاپ)، نسخه گوشی‌همراه

جهت نفوذ از اینترنت به کلاس های آنلاین دو روش وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. روش اول – نفوذ مستقیم :
آموزش دروس
امنیت، هک و نفوذ به نرم افزار کلاس مجازی آدوب کانکت

جهت نفوذ از اینترنت به کلاس های آنلاین دو روش وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. :