نمونه سوالات و جزوه پودمان اول تجارت الکترونیک
- بهدست: معاونت فنی
- دستهبندی: نمونه سوالات
- Tags: نمونه سوالات و جزوه پودمان اول تجارت الکترونیک

نمونه سوالات و جزوه پودمان اول تجارت الکترونیک
اسکمپر:یکی از روش های ساده و قدرت مند ایده پردازی اسکمپر نام دارد
اسکمپر عبارت است از عبارت است از:
۱.جایگزینی:با جایگزین کردن میتوان به ایده های جدید برسیم. میتوان اشیا . ایده ها مکان ها افراد و حتی احساسات را تغییر داد و جایگزین کرد. میتوان یک چیز را با هیچ و هیچ را جانشین چیزی کرد.
۲.ترکیب:هدف از ترکیب کردن. تحلیل امکان ادغام دو ایده. دومرحله فراید یا دو محصول در یک خروجی کار آمد و مفید تر است.گاهی ترکیب کردن دو ایده نو آورانه میتواند منجر به تولید یک محصول یا فناوری یا خدمت جدید میشود.
۳.سازگار کردن یا اقتباس:سازگار کردن یا اقتباس شامل اصلاح کردن یا بهبود دادن ب محصولات یا خدمات برای دسترسی به خروجی بهتر است. اصلاح کردن شامل تغییرات کوچیک تا تغییرات اساسی در پروژه . محصول یا خدمت است.
۴.تقویت و اصلاح:با کاهش یا افزایش مراحل پروژه یا تغییر دید ب مشگلات به گونه ای تغییر یا اصلاح ایجاد میشود که قابلیت های جدید فراهم کند یا مشگلات موجود را حل کند.
۵.به کار بستن دیگر کاربرد ها:مهم ترین گام در این مرحله چگونگی استفاده از یک محصول یا فرایند برای هدف دیگر است. چطور میتوانید ایده فعلی خود را در یک مصارف به کار ببرید یا اینکه چطور میتوانیم از چیز دیگر برای حل مسئله خود به گونه ای دیگر استفاده کنیم
۶.حذف:هدف شناسایی بخش هایی از فرایند،محصول یا خدمات است.که میتوان برای بهبود آنها را حذف کرد. این کار به بررسی بخش های غیر ضروری کارو کسب با پروژه کمک میکند . گاهی اوقات حذف منابع یا مراحل غیر ضروری موجود باعث افزایش توانایی برای رسیدن به نو آوری شده
۷.معکوس کردن _بازارایی:در معکوس سازی یا بازارایی مراحل کار ، احتمال کسب خلاقیت در زمان تغییر
ترتیب مراحل کار وجود دارد.معکوس کردن فرایند یا بخشی از آن میتواند ب حل مشگلات یا تولید خروجی خلاقانه تر کمک کند
نیاز(Need)
نیاز اقلام اصلی مورد احتیاج هر فرد است . نیاز ها در انسان ها بسیار مشابه اند هنگامی که نیاز جهت تامین هدف یا اهداف خاصی قرار گیرد تبدیل به خواسته (want)میشود.نیاز به غذا برای هر فرد ایرانی ژاپنی نیجیریه ای مانند هم است . اما هر یک برای رفع نیاز های خود خواسته های متفاوتی دارند.
تقاضا(Demand)
یعنی خواستن محصولاتی خاص که برای داشتن آنها باید مقدار مشخصی پول پرداخت شود.
نیاز: غذا،محل،اسکان،تفریحات
خواسته:شیرتازه،خشکبار،صنایع دستی
تقضا:بسته آجیل ۵۰۰گرمی
ارزیابی ایده ها:باید با رتبه بندی ایده ها یا فکر ها ؛ایده یا فکر تجاری خود را تعریف و مزیت ان را شرح کنید.
ایده چه زمانی خوب است؟۱.مشتری برای آن وجود داشته باشد ۲.مشتریان دارای توان خرید مالی باشند۳.ایده شما نسبت به محصولات مشابه،برتری و رقابت پذیری داشته باشد
ایده چه زمانی امکان عملی شدن را دارد؟۱.با امکانت موجود بتوان آنرا اجرا کرد۲.نیاز به هزینه زیادی نباشد.۳سرمایه گذاری مورد نیاز خیلی زیاد نباشد
مشتری شناسی:اینکه دقیقا بدانید چه کسی میخواهد محصولتان را بخرد،و چرا به آن نیاز دارد به شما کمک خواهد کرد تا کارو کسب خود را به عنوان بهترین راه حل برای نیاز های شخصی افراد متمایز سازید. در نتیجه نسبت به رقبای خود بهتر عمل خواهید کرد و برای مشتری رضایت بیشتری وجود میآورید. مشتری قلب هر کار و کسبی است.
مشتری(customer):کسی است که از مغازه،فروشگاه، بنگاه یا شرکت،محصول،کالا یا خدماتی را میخرد خریدار کالا یا خدمت را میخرد و شاید استفاده هم بکند.
مصرف کننده نهایی(consumer):مصرف کننده کالا یا خدمات را استفاده میکند و شاید هم بخرد.
انواع فروش: شخصی_شریکی
مستقیم:فروش حضوری /فروش اینترنتی
غیر مستقیم:خرده فروشی/عمده فروشی/فروشگاه های شریک
انواع ارتباط با مشتری را بنویسید؟کمک شخصی_کمک شخصی اختصاصی_سلف سرویس_خدمات خودکار_ جواع_خلع مشترک
انگیزه های ارتباط با مشتری را بنویسید؟
جذب مشتری_حفظ مشتری_افزایش میزان فروش
ارتباط با مشتریان: نوع ارتباط شما شما و تداوم این ارتباط یکی از عناصر کلیدی است که آینده کارو کسب به آن وابسته است. برای شناخت مشتری و نیاز هایش باید ارتباط درست و مناسب با او برقرار کنید.
جریان درآمدی یا درآمد زایی:مهمترین بخش وهدف اصلی کار وکسب درآمد است. جریان درآمدی مخرج مشترک تمام ارزش ها وهزینه های خلق شده در کار وکسب شماست حیات کاروکسب شما به نحوه ی تشریح وعملکرد این بخش وابسته است اگر مشتری را قلب کار وکسب بدانیم الگو جریان در آمدی ما شریان های کار وکسب را تشکیل می دهند.
انواع روش های جریان های در آمدی: حق استفاده_فروش دارایی ها_حق عضویت _انجام تبلیغات_دستمزد کار گزاری
منابع کلیدی:ضرورت های انسانی فیزیکی تجهیزاتی معنوی هستند که برای پیاده سازی وعرضه ارزش های تعریف شده به ان نیازمند هستیم
انواع منابع کلیدی:فیزیکی مالی اجتماعی معنوی انسانی
فیزیکی :دارایی های فیزیکی مانند ساختمان _وسایل نقلیه_ماشین الات
مالی:منابع نقدی _ضمانت_
اجتماعی :توسعه ارتباطات_شبکه سازی_همکاری _اعتقاد_همدلی _مشارکت_
معنوی:حق اختراع_نشان برند_
انسانی:دانش_ تخصص_تجربه فردی
فعالیت های کلیدی:فعالیت های اصلی یا کلیدی مهم ترین اقداماتی هستند که برای خلق وارائه ارزش پیشنهادی ما دستیابی به حفظ ارتباط با مشتری وکسب درآمد ضروری هستند وباعث می شوند ارزش ها ومنابع اصلی تبدیل به خدمات یا محصول قابل فروش شود
انواع فعالیت های کلیدی:
تولید خدمات:طراحی ساخت؛ ارائه محصول با کیفیت
حل مسئله :ارائه راهکارهای جدید برای مسائل خاص هرمشتری به صورت مجزا
شبکه:شبکه های ارتباطی در توسعه؛ فعالیت کاروکسب
شرکای کلیدی شراکت:صاحبان کاروکسب به منظور بهینه سازی نوین کاروکسب خود؛ کاهش خطریا کسب منابع؛ مشارکت هایی ایجاد می کنند
نمونه های انگیزه های شریک یابی:کاهش خطر_کاهش هزینه_کسب منابع وفعالیت های خاص
انواع برآورد هزینه:هزینه محور_ارزش محور_
انواع هزینه:ثابت متغییر
راهبرد:به معنی استفاده از منابع محدود با بهره گیری از فرصت های موجود در محیط کارکسب است به گونه ای که بتوان برای خود مزیت رقابتی به وجود بیاورید واز این طریق به تمایز در کسب وکارخود برسید بنابراین برای موفقیت در کار وکسب خود باید راهبردهای صحیحی تعیین کنید تا بتوانید ابتدا بقا وسپس توصعه خود را تضمین کنید.
تجارت الکترونیک:به طور خلاصه انجام هرگونه امور تجاری وبازرگانی از طریق شبکه های رایانه ای ازجمله اینترنت
درهر تجارتی سه وجه وجود دارد:
محصول یا خدمات فروخته شده_فرایند فروش_واسطه_اگردست کم یک وجه الکترونیک وجود داشته باشدان را تجارت الکترونیک می گویند
شرکت کننده درتجارت مدل های تجارت الکترونیک:مشتری _بنگاه_دولت
حوضه های تجارت الکترونیک:بانکداری الکترونیکی_
اموزش_گردشگری_شهرداری_سلامت_گمرک_دولت_خرید وفروش کتابخانه
مزایای فروشگاه الکترونیکی از دیدگاه فروشندگان:
مدیریت فروشگاه سازماندهی ساده تری دارد اضافه کردن سرویس های جدید_پاسخ دهی به سوالات مشتریان وغیره اسان است_هزینه راه اندازی فروشگاه الکترونیکی کمتر از فروشگاهای فیزیکی است.
از دیدگاه خریداران:دفترچه راهنما وفهرست کالاها قابل دسترسی ومشاهده است امکان نظم دهی در مورد کیفیت کالاها_خریداز فروشگاه می تواند در روزهای تعطیل صورت بگیرد
پرداخت الکترونیک:پرداخت الکترونیکی به معنی پرداخت از سوی یک شخص به شخص دیگربه وسیله شبکه های رایانه ای بدون مواجه مستقیم طرفین است.
پرسونای مشتری:
پرسونای مشتری نماینگر تجربه وخواسته های یک مشتری از محصولات یا خدمات یک کا روکسب است شخصیتی خیالی که سلیقه افراد موجود در یک گروه مشتری را شبیه سازی می کند
تدوین پرسونا:
برای تدوین پرسونای اثرگذارما بایدهدف مخاطب را خوب بشناسیم_ساخت پرسونابا فرضیات شما را به پرسونایی می رسانیدکه فکر می کنیدمشتری شماست اما شما نیاز دارید بدانیدکه واقعا چه کسی مشتری شماست
روش های دستیابی به اطلاعات پرسونا:
نظم سنجی_مصاحبه حضوری تلفنی _مصاحبه با افراد بنگاه_شرکت یا سازمان_کار وکسب مشاهده
مراحل تدوین پرسونا:انتخاب یک نام برای پرسونا_تعریف سابقه حرفه ای و شخصیت
تعریف اطلاعات جمعیتی مانند سن_تعیین اهداف تعیین نیاز وخواسته_تعیین دغدغه ها_رفتار خرید گذشته_محیط پیرامونی شامل محیط فیزیکی واجتماعی فناورانه_بیان نقل وقول کلیدی_اختصاص یک تصویربه پرسش
نقشه سفر مشتری :هدف اصلی این نقشه؛ شناسایی ومعرفی تعاملات اصلی است که مشتری با کاروکسب شما دارد
پایان سفر
استفاده __خرید__انتخاب__ارزیابی__توجه__آگاهی شروع سفر
Mvp=به محصولی گفته می شود که دارای حداقل ویژگی های لازم برای عرضه به مشتری ها باشدوهدف از ارائه ان مشاهده بازخوردمشتری ها نسبت به محصول است کمینه محصول پذیرفتی یک تارنما؛ در واقع نسخه ای نمونه ساده واولیه است که یک نیم می تواندبه کمک آن؛ بیشترین اطلاعات لازم درباره بازخورد مشتری ها را به دست اورد
مراحل ساخت MVP:تعریف هدف و مشتریان
شناسایی وتحویل رقبا
تعیین مسیر حرکت مشتری
تهیه فهرست امکانات ضروری
ساخت امتحان ویادگیری
آزمون MVp;آزمایشB/Aباید دونسخه از محصول صفحه یا نسخه بازاریابی را آزمایش کنید واجازه دهید تا تعاملات بازدید کنندگان تعیین کنند کدام بهترین عملکرد را داشته است.
انتخاب نام دامنه:اولین قدم در پیاده سازی الکترونیکی کاروکسب شما؛ انتخاب نام دامنه است انتخاب یک نام دامنه مناسب می تواند نقش موثری در موفقیت بارنمای شما داشته باشد.
URL:ادرس منحصر به فردی است. که نام دقیق محل وروش دریافت پرونده یا صفحه ذخیزه شده در اینترنت رابیان می کند.
بدون دیدگاه